T-banearbeten kan medföra varsel
MTR kan komma att säga upp personal när en gren av Stockholms tunnelbana stängs för renovering. Arbetsgivarsidan vill lösa övertaligheten genom att ensidigt förlägga semester.
MTR har skickat ett varsel om driftsinskränkning till Arbetsförmedlingen, enligt bolagets förhandlingschef Pierre Sandberg. Men han hoppas att det inte ska bli några uppsägningar.
– I nuläget känns det som att vi kan lösa hela övertaligheten med omplaceringar och en ickeortodox förläggning av semester. Vi har räknat och räknat och räknat och det är min starka tro att det kan lyckas, säger Pierre Sandberg som tror att ett avtal är klart inom två veckor.
ST-ordföranden Tony Moros är inte lika övertygad.
– Vi sitter i en tuff förhandling och är långt från en lösning, säger han.
Hur många ST-medlemmar som skulle kunna komma att varslas är omöjligt att säga, menar Tony Moros.
– Det finns inget på papper ännu. Företaget anstränger sig för att omplacera folk så att man behåller kompetens under renoveringen, säger han.
Det är linjen mellan Gullmarsplan och Hagsätra som ska renoveras. Den är nästan åtta kilometer lång och har nio stationer. Renoveringen börjar i slutet av mars och planeras vara klar i slutet av september. Tunnelbanetrafiken ersätts då av bussar.
Under tiden med den förra entreprenören, Connex som blev Veolia, löste Storstockholms Lokaltrafik, SL, renoveringar i särskild ordning vid sidan av trafikavtalet.
– Så är det inte nu. MTR har tecknat ett helhetsavtal. Avstängningen av Hagsätragrenen låg med i förutsättningarna vid anbudsförfarandet och det är upp till MTR att ta höjd för det, säger Maria Adolfsson, pressekreterare på SL.
MTR vill dessutom effektivisera städningen, vilket kan leda till att lokalvårdare blir uppsagda.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.