Sverige i internationell topp på Internet
Myndigheternas hemsidor på Internet har omkring två miljoner besökare per månad. Men mycket kan förbättras, anser Statskontoret.
Sverige ligger i topp internationellt sett när det gäller medborgarnas användning av Internet för myndighetskontakter, konstaterar Statskontoret i en rapport om ”24-timmarsmyndigheten”.
Överlägset flest besökare har AMS, därefter kommer skattemyndigheterna, Skolverket och Vägverket. Lite längre ned på tio i topp-listan befinner sig Försäkringskassan, Riksgäldskontoret och SMHI.
Stora myndigheter har i allmänhet kommit längst i utvecklingen. Fyra av tio erbjuder någon form av interaktivitet, mot 30 procent för ett år sedan. På knappt var tionde myndighet finns möjlighet att betala avgifter eller göra andra ekonomiska transaktioner direkt på nätet, en fördubbling mot året innan.
Däremot har utvecklingen stått stilla när det gäller individuell ”ärendehantering” eller service för att underlätta anmälningar och ansökningar. Enligt rapporten beror det på rättsliga hinder och på att det fortfarande saknas säkra lösningar för identifiering och elektronisk signering.
En gemensam svag punkt för i stort sett alla myndigheter är information på invandrarspråk. Premiepensionsmyndigheten framstår, med interaktiva tjänster på sju invandrarspråk, som det goda undantaget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.