Strid om sms till Försäkringskassan
Datainspektionen kräver att Försäkringskassan gör en riskanalys av sina sms-tjänster. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen ta ställning till om myndigheten har ansvar för alla personuppgifter som skickas in via sms.
Målet gäller Försäkringskassans sms-tjänst för anmälan om tillfällig föräldrapenning och en e-tjänst där arbetsgivare kan anmäla sjukfall. Datainspektionen anser att Försäkringskassan bör göra en risk- och sårbarhetsanalys längs hela informationskedjan.
Försäkringskassan anser dock att sms:en, innan de mottagits av myndigheten, räknas som sms av ren privat natur och att de därför inte har ett personuppgiftsansvar förrän de inkommit till Försäkringskassan.
Angående de tjänster där arbetsgivares kan anmäla sjukfall, så kallade infratjänster, menar Försäkringskassan att det är arbetsgivarna som väljer och tecknar avtal med en infratjänstleverantör och att det därför inte är rimligt att det är myndigheten som bär ansvaret för tjänsterna innan de har passerat deras brandvägg.
Datainspektionen anser att Försäkringskassan kan komma att använda tjänsterna för att hantera mer känsliga uppgifter i framtiden och att Försäkringskassan därför bör vara ansvariga för personuppgifterna hela vägen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.