Strid om chefsbonusar på Luftfartsverket
Chefer vid Luftfartsverket kan få bonus om de når vissa ekonomiska mål. Men också om de ersätter fast anställda med timanställda. ”Bonusen ska bort”, säger STs förhandlare. Nu går frågan till medling.
Prestationsbaserade belöningssystem är ytterst ovanliga på statliga arbetsplatser.
Luftfartsverket kallar sitt för ”prestationslönekontrakt”. Det kan ge cheferna inom flygplatsdivisionen upp till 40 000 kronor i slutet av året om de uppfyllt vissa mål.
Utöver ekonomiska mål kan det också handla om att de ska ha en flexibel arbetskraft, säger Peter Lennartsson, ordförande för ST inom flygledningen.
– Det betyder att de kan få mer pengar om de ersätter fast anställd personal med timanställda.
STs två avdelningar inom luftfarten, ST inom Flygledningen och ST inom Luftfartsverket, har uttryckt att de inte skriver på något löneavtal innan bonusarna är borta.
Peter Lennartsson förklarar att STs avdelningar är kritiska av flera skäl.
– Det som premieras är bara att man uppfyllt vissa mål, inte hur man gjort det. Dessutom höll vi tillbaka våra lönekrav när det gick dåligt för Luftfartsverket. Ska det finnas någon bonus ska den gå till alla anställda.
Peter Lennartsson säger att arbetsgivaren har lagt fram ett kompromissförslag som går ut på att bara de chefer som inte är organiserade i ST ska få del av prestationslönen. Något som skulle innebära en ekonomisk nackdel för STs medlemmar.
– Det tycker vi är snubblande nära en föreningsrättskränkning, säger han.
ST räknade med att få stöd från Seko och Saco, som också är kritiska till bonuslönerna.
– Men de har skrivit på löneavtalet så nu är det bara ST som driver frågan, säger Peter Lennartsson.
Förhandlingschefen Lars Friberg vill inte kalla systemet för bonus, utan talar hellre om det som en individuell ersättning till chefer som gjort ett bra jobb utifrån vissa kriterier. Han säger att man diskuterat olika lösningar för att komma överens, och att han inte tycker att det är någon bra idé att göra speciallösningar för STs chefsmedlemmar.
Det är inte bara bonusfrågan som går till medling. ST har inte heller kunnat komma överens med arbetsgivaren om lönerna och OB-ersättningen.
– Visserligen är prestationslönekontrakten en av de frågor som lett till att ST strandat förhandlingarna. Men jag tror att det inte är den mest svårlösta av de tre frågorna, säger Lars Friberg.
ST har 2 300 medlemmar inom Luftfartsverket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.