Stort lönepåslag för flygledare
Flygledarnas ST-avdelning har skrivit under ett treårigt lokalt avtal. Det ger över fyrtio procents löneökning till flygledarna – om trafiken fungerar som den ska.
– Jag är otroligt nöjd. Vi har aldrig skrivit ett så bra avtal tidigare, kommenterar Peter Lennartsson, ordförande för STs avdelning för flygledare.
Mest nöjd säger han sig vara med att flygförseningarna kan minimeras, tack vare de belöningar flygledarna nu får för övertidsarbete och uppskjuten semester.
– Vi befarade att vi till och med skulle bli tvungna att stänga Arlanda tidvis under sommaren. Det här kommer att rädda hela flygbranschen!
Det stora lönelyftet beror till stor del på ett så kallat regularitetstillägg. Det betalas ut om flygtrafiken löper utan förseningar.
– Vi har varit skeptiska till att skriva in regulariteten, eftersom vi vet att det blir förseningar ändå, säger Peter Lennartsson. Vi har för lite personal. Men tillägget ska betalas ut om förseningarna inte beror på oss.
Flygledarna betalar löneökningarna med sin fritid, framhåller han. Enligt det nya avtalet ska varje flygledare ha beredskap att jobba vid tre tillfällen under en fyraveckorsperiod. Ett system för frivillig övertid ska sättas upp, och arbetsgivaren kan kräva att man inte tar ut mer än tre veckors semester under sommaren.
För en dryg månad sedan avbröt ST-avdelningen förhandlingarna på grund av missnöje med arbetsgivarens bud. Även det budet betonade arbetsgivarens möjligheter att ta ut extra arbetstid, men de erbjudna löneökningarna var lägre.
I budet ingick också sju beredskapstillfällen per månad, schemalagd övertid och slopad konflikträtt under de centrala förhandlingarna på det statliga området. På de punkterna backade arbetsgivaren när förhandlingarna återupptogs.
Slutlönen för flygledare höjs under avtalsperioden från 42 000 kronor i månaden till 58 300 kronor. Personalen vid Arlandatornet och kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö får dessutom ett ”strategiskt tillägg” på 9 000 kronor, vilket innebär att slutlönen hamnar på 67 300 kronor.
– Sammantaget blir ett lönelyft på över 40 procent för flygledare och över 30 procent för flygledarassistenter, bedömer Peter Lennartsson.
Nivån kan komma att höjas ytterligare i framtiden. I avtalet har parterna uttryckt en gemensam målbild som bland annat anger att löner och villkor ska harmoniseras med dem i Norge och Danmark. Och där är lönerna fortfarande högre än i Sverige.
– Det går inte att vänta, då klarar vi inte regulariteten, anser Peter Lennartsson, som ser avtalet som ett första steg mot en bredare internationell harmonisering.
– Man har redan börjat slå ihop flygtrafikledningar över nationsgränserna, då är det naturligt att man harmoniserar. Annars kan den som har billiga villkor ta över hela luftrummet.
Förhandlingarna har fungerat väl sedan de återupptogs, anser han.
– Jag vill ge credit till Luftfartsverkets förhandlingschef Lars Friberg, som har skött det väldigt snyggt. Utan honom är jag inte så säker på att arbetsgivaren mäktat med detta.
Lars Friberg är för sin del nöjd med att ha fått till stånd ett avtal.
– Det såg rätt dystert ut när ST frånträdde förhandlingarna, men jag är glad att vi kom igång igen. Och regularitetstillägget är en positiv, verksamhetsinriktad löneökning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.