Stora skillnader trots enmyndigheter
Sammanslagningarna av Försäkringskassan, Skatteverket och Åklagarmyndigheten verkar inte ha lett till enhetlighet i handläggningen. Det visar en rapport från Riksrevisionen.
Under åren 2004 och 2005 ombildades Försäkringskassan, Skatteverket och Åklagarmyndigheten till rikstäckande enmyndigheter. Ett av huvudsyftena var att få till likartade bedömningar oavsett var i landet beslut fattades som berör enskilda personer. Riksrevisionen har nu gått igenom om enmyndighetsreformen lett till ökad enhetlighet i handläggningen av ärenden vid de tre myndigheterna.
Enligt granskningen finns det fortfarande variationer i myndigheternas handläggning, vilket kan leda till att enskilda individer får olika beslut beroende av var i landet de bor och av vem ett ärende handläggs. Riksrevisionen drar slutsatsen att en omorganisation av verksamheten till en enda myndighet inte i sig leder till ett mer enhetligt beslutsfattande.
”Vår granskning tyder på att regeringen och myndigheterna underskattat svårigheterna med att uppnå en enhetligare myndighetsutövning genom den här typen av reformer. Det kvarstår en hel del arbete innan myndigheterna uppnår de önskvärda effekterna”, säger riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.
Riksrevisionens rekommendation är att öka möjligheterna till erfarenhetsutbyte för att få en mer gemensam syn på praxis. Myndigheterna och regeringen behöver dessutom följa upp sammanslagningens effekter för att kunna styra verksamheten mot ökad enhetlighet, anser Riksrevisionen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.