Stora brister i handlingsplaner
Arbetsförmedlarna använder inte den individuella handlingsplanen på rätt sätt. Det anser Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF.
Den individuella handlingsplanen ska vara ett redskap för att effektivisera arbetsförmedlingens arbete med att få den arbetssökande i arbete.
Handlingsplanen ska också precisera de krav på enskilda arbetssökande som finns i lagen om arbetslöshetsförsäkring, konstaterar IAF.
Men handlingsplanen spelar en begränsad roll för arbetsförmedlarnas arbete med kontrollen av a-kassa.
Enligt en granskning av IAF uppfattar arbetsförmedlarna planen som bra i teorin, men för krångligt utformad och tidskrävande för att kunna vara den hjälp som den är tänkt att vara.
IAFs granskning visar bland annat att informationen i handlingsplanerna ofta är otillräcklig eller bristfällig. Mindre än en tredjedel av 400 granskade planer uppfyller kraven på tillräcklig information.
IAF föreslår att handlingsplanen förenklas rent tekniskt. Dessutom vill man att arbetsförmedlarna ska få ytterligare utbildning om tankarna bakom handlingsplanen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.