Stockholms journalistutbildning får kritik

HÖGSKOLAN2007-02-13

De praktiska momenten behöver lyftas fram i journalistutbildningen i Stockholm, enligt Högskoleverket. Institutionens prefekt anser att rapporten är dåligt underbyggd. Nyligen sade han upp fyra lärare med praktisk inriktning.

”Utbildningen i praktisk journalistik är uppskattad av studenterna, men är inte tillräckligt prioriterad. Såväl studenter som branschrepresentanter upplever att de praktiska momenten ges för lite utrymme”, skriver Högskoleverkets bedömargrupp i sin utvärdering av JMK, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Stockholms universitet.

Bedömargruppen efterfrågar ett större utbyte med branschen och uttrycker farhågor för att utbildningen i framtiden inte blir någon journalistutbildning i egentlig mening.

JMKs prefekt, Göran Leth, håller inte med om att det finns en obalans mellan teori och praktik i utbildningen.

– Jag tycker att rapporten inte är helt och hållet underbyggd. Det framgår också av resonemanget att det finns en stor osäkerhet i hur man ska bedöma utbildningen.

Då han inte håller med om bedömningarna i Högskoleverkets rapport anser han inte heller att den ska föranleda någon förändring av journalistutbildningen.

Att fyra lärare med praktisk inriktning sagts upp på grund av arbetsbrist kommer inte heller det att leda till en obalans mellan praktik och teori, enligt Göran Leth.

– Vi har haft en alldeles för stor medarbetarstab på det området och är tvungna att göra besparingar.

Istället kommer man att ta in externa lärare som tjänstgör under kortare perioder.

– Då får vi kontinuerligt in nytt blod i utbildningen.

STs sektionsordförande Jan Örneus, som själv är uppsagd, säger att det som nu konstateras i rapporten är det som han och andra hävdat i flera år.

– Den här teoretiska ökenvandringen är precis det vi har varnat för tidigare. De vi haft kontakt med inom branschen, på Journalistförbundet och alla studenter vi pratat med, anser att den utbildning vi är på väg mot är för främmande för att kallas journalistutbildning.

Högskoleverkets rapport

Det är journalistutbildningarna i Göteborg, Kalmar, Lund, Stockholm, Umeå samt vid Mittuniversitetet och Södertörns högskola som har utvärderats.

Göteborgs universitet och Mittuniversitetet får beröm för att de lyckats bäst med att förena de teoretiska och praktiska inslagen.

Södertörns högskola sägs ha lyckats bra med att rekrytera studenter med olika etnisk bakgrund.

Journalistutbildningen vid Umeå universitet får kritik. Högskoleverket anser att det är så stora brister i lärarkompetensen att man ifrågasätter högskolans rätt att examinera journalister.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA