Statlig service ska finnas överallt

UTREDNING2009-11-19

Neddragningarna av statliga myndigheters närvaro i olika landsändar måste hejdas, anser regeringens utredare Lars Högdahl. Han föreslår att alla kommuner ska ha minst ett kontor för gemensam statlig och kommunal service. 

”Vi medborgare ska inte behöva finna oss i att bli hänvisade till telefonen och datorn när vi behöver personlig kontakt med en tjänsteman”, säger Lars Högdahl i sin utredning. Hans argument är dels att många människor inte kan använda dator, dels att många ärenden är sådana att ett personligt möte behövs.

Utvecklingen mot allt färre lokalkontor i statliga myndigheter ska därför bromsas genom att myndigheterna tvingas förvarna om planerade nedläggningar. De ska meddela länsstyrelserna minst ett halvår i förväg, och samråda med den berörda kommunen.

Ett minimum för den statliga närvaron blir de servicecentrum som utredningen vill inrätta. De ska bemannas med minst tre tjänstemän, varav minst en statlig. De ska vara öppna på tider då medborgarna har möjlighet att komma dit, och man ska kunna få åtminstone enklare ärenden handlagda där. För mer komplicerade frågor ska det finnas teknisk utrustning för personliga möten på distans med experter på myndigheterna.

I dag är det bara Arbetsförmedlingen som har kontor i varje kommun, och utredningen föreslår att förmedlingen får ansvar för att samordna den lokala statliga servicen.

De statligt anställda på servicekontoren ska kallas servicevägledare, utbildas via en särskild eftergymnasial yrkesutbildning och ha arbetsuppgifter och kompetens som ligger mellan generalistens och specialistens. Även företag och ideella organisationer kan få offentliga serviceuppdrag, enligt utredningen. Men de ska inte få fatta myndighetsbeslut.

Enskilda statsanställda på servicecentrumen ska ha enbart en arbetsgivare, exempelvis Arbetsförmedlingen. Men de ska genom uppdragsavtal kunna utföra arbetsuppgifter även åt andra myndigheter. Medborgarna måste då i varje enskilt fall ge tillstånd till att personuppgifter förs över mellan myndigheter.

Lars Högdahl föreslår att det också ska finnas en så kallad resursgrupp i varje kommun. Den ska stötta människor som har svårt att klara sin försörjning, och bestå av specialister från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommunens socialtjänst.

Ett annat förslag är att den statliga E-delegationen ska utarbeta förslag på en nationell telefontjänst, där allmänheten kan slussas till all slags offentlig service via ett gemensamt telefonnummer.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmarknad
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA