ST lämnar krav till Almega
Pensionsåldern och visstidsanställningar är knäckfrågor i STs yrkande för Lernia och Spårtrafik på Almegas avtalsområde.
ST har lämnat över sina yrkanden till Almega i 2001 års avtalsrörelse. För både Spårtrafik och Lernia krävs ettårigt avtal.
Området Spårtrafik omfattar anställda i de bolag som bildats av SJ. Här är pensionsfrågan en ”knäckfråga”. (De som följt med från SJ behåller tidigare pensionsvillkor, medan nyanställda följer andra regler.)
STs krav är yrkesrelaterad pensionsålder; i första hand att lokförare ska gå i pension vid 60 år, men kravet gäller även personalgrupper med arbetsuppgifter som innehåller säkerhetsarbete, exempelvis tågmästare. Kompetensutvecklingsgaranti införs för alla anställda.
För Lernias område vill ST att trygghetssystemet ses över och förbättras. Möjligheten att visstidsanställa utan föregående förhandling ska ändras till högst sex månader.
Yrkanden som är gemensamma för båda områdena är exempelvis:
Principer och riktlinjer i nuvarande avtal ska utvecklas och förtydligas.
Lönekraven är inte klara, procentsats nämns senare i förhandlingarna.
De centrala parterna ska utforma riktlinjer bland annat för att harmonisera löner för personalkategorier inom bolaget och marknaden utanför branschen.
Personskadeavtalet för bolagen görs om till riskförsäkring.
Skyldigheten att arbeta övertid ska minskas till högst 100 timmar per år.
Förhandlingarna beräknas vara klara under mars månad.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.