ST kritiserar Regeringskansliets Ipad-rekryteringar

REGERINGSKANSLIET2025-02-28

Sedan 2020 har 150 lediga tjänster på Regeringskansliet enbart utannonserats på en surfplatta i myndighetens entré. Dagens Nyheters avslöjande upprör STs avdelningsordförande Karina Åbom Engberg. ”Det är pinsamt”, säger hon till Publikt.

Enligt Dagens Nyheters granskning handlar det om 142 annonser för totalt 150 tjänster som endast lagts ut i en Ipad placerad intill Regeringskansliets reception i centrala Stockholm. För att komma åt surfplattan har det krävts passerkort, eftersom den stått innanför myndighetens låsta dörrar.

Tjänsterna – både heltidsanställningar och korta vikariat – ska inte ha utannonserats någon annanstans, och vissa annonser ska bara ha legat ute i ett par dagar innan de tagits bort. I de flesta fall har endast en person sökt tjänsten, och också fått jobbet, skriver Dagens Nyheter.

Karina Åbom Engberg, avdelningsordförande för ST inom Regeringskansliet, tycker att avslöjandet är pinsamt för myndigheten. Enligt lagen ska tjänster utannonseras på lämpligt sätt, betonar hon.

– Är detta ett lämpligt sätt – på en Ipad i en reception? Vet vi då att vi rekryterat efter förtjänst och skicklighet? Nej, det vet vi inte. Jag skäms faktiskt, säger Karina Åbom Engberg till Publikt.

Själv kände hon inte till surfplattan eller vad den användes till. Det uppmärksammades hon på först när hon i höstas kontaktades av Dagens Nyheter.

– Då sade jag att jag inte trodde att det stämde.

När den dåvarande landshövdingen Anna Kinberg Batra förra våren avslöjades ha rekryterat närstående till chefspositioner på den egna myndigheten, hamnade principen om förtjänst och skicklighet för statliga rekryteringar i fokus.

Det är nu uppenbart att även Regeringskansliet brustit på den punkten, menar Karina Åbom Engberg. När myndigheten endast annonserat i surfplattan i receptionen har man inte försökt hitta den bäst lämpade för jobbet, konstaterar hon.

Att man ändå gjort det tror hon handlar om bekvämlighet.

– För en del av tjänsterna kan jag förstå det. Vi har en del som går på vikariat för föräldralediga. Sedan hör den lediga av sig och vill förlänga ledigheten två månader. Där kanske man bara vill förlänga med vikarien. Men i andra fall handlar det nog om att arbetsgivaren vet vem man vill ha, säger Karina Åbom Engberg.

Varför hon och ST-avdelningen inte fick kännedom om hur rekryteringarna gick till vet hon inte.

Är det tjänster ni inte blivit tillfrågade om?

– Vi blir aldrig tillfrågade om tjänster.

Publikt har frågat Regeringskansliet om myndigheten anser sig ha följt kraven på att anställningsbeslut ska grunda sig på sakliga skäl som förtjänst och skicklighet när annonseringen endast skett via surfplattan.

I ett mejl svarar presstjänsten att Regeringskansliet mellan 2020 och 2024 beslutade om närmare 5 000 anställningar. Enligt myndigheten handlar det om 138 annonser för 150 tjänster som endast annonserats på surfplattan.

”Antalet anställningar som annonserats via den digitala anslagstavlan har successivt minskat och sedan närmare ett år tillbaka har den annonseringsmetoden inte använts alls”, skriver presstjänsten.

Myndigheten betonar att rekryteringen sker utifrån förtjänst och skicklighet, något som bland annat säkerställs genom kravprofiler och referenser.

”Enligt Regeringskansliets instruktion behöver inte alla anställningar i myndigheten annonseras. I vissa fall har myndigheten ändå valt att använda myndighetens anslagstavla för att informera om en ledig anställning. Vanligtvis väljer Regeringskansliet att annonsera i flera olika kanaler”, skriver presstjänsten i mejlet.

Enligt Dagens Nyheter har dock mer än 30 fasta anställningar som inte omfattas av undantaget, utan ska annonseras, enbart ha lagts ut i Ipaden.

På frågan varför annonseringen endast skett via surfplattan svarar myndigheten: ”Hur en tjänst ska annonseras avgörs i varje enskilt fall av chef tillsammans med HR.”

Enligt Karina Åbom Engberg reagerade många på Regeringskansliet på samma sätt som hon när de tog del av avslöjandet – att det som framkom var pinsamt och att man skäms å myndighetens vägnar.

Samtidigt har hon – som själv uttalade sig i Dagens Nyheters artikel – fått mycket stöd för att hon vågat sticka ut hakan och kritisera Regeringskansliets agerande, berättar hon.

Vad innebär ett sådant här avslöjande för myndigheten?

– Det innebär att vår HR-direktör måste se över våra rutiner för hur vi annonserar tjänster. Det står i förordningen att det ska ske på lämpligt sätt – men det här är inte lämpligt. Och självklart påverkar det trovärdigheten, säger Karina Åbom Engberg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA