ST-kritik mot Trafikinspektion
En gemensam tillsynsmyndighet för vägar, tågtrafik, flyg och sjöfart ger inte självklart bättre effektivitet, skriver ST i sitt remissvar till en utredning.
Utredaren Ingvar Åkesson föreslog i december förra året att en ny myndighet, Trafikinspektionen, skulle bildas och samla all trafiktillsyn under en hatt. Förslaget innebär att Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen läggs ned och att de fristående inspektionerna för sjöfart och vägtrafik förs in i den nya myndigheten.
STs remissvar tar inte direkt ställning till organisationsförslaget, men reser flera frågetecken kring det. Exempelvis är flygsäkerhetsarbetet i hög grad styrt av internationella konventioner, vilket kan medföra att samordningen på ett nationellt plan med andra trafikslag blir begränsad. På vägtrafikområdet behövs mer analys av ansvarsfrågorna, anser ST. Dessutom skiljer sig myndigheterna åt vad gäller sektorsansvar.
Om Trafikinspektionen bildas bör den enligt ST finnas både i Norrköping – där Sjöfartsverket och Luftfartsverkets huvudkontor ligger – och Borlänge, där Vägverket och Banverket har huvudkontor. Visserligen finns det vinster med en samlad inspektion, men eftersom erfarenhetsmässigt få följer med vid en flytt riskerar man ett alltför stort kompetenstapp om man väljer en ort.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.