Lennart Nilsson hävdar att det blivit svårt att jobba fackligt vid Stockholmståg.
Bild: Sören Fröberg
Lennart Nilsson hävdar att det blivit svårt att jobba fackligt vid Stockholmståg.

ST försvarar tågvärdarnas roll

SPÅRTRAFIK2008-12-16

»Det är tungjobbat att arbeta fackligt på Stockholmståg just nu«, säger Lennart Nilsson, ST vid Pendeln.

Den största oron rör tågvärdarna. För två år sedan vann facket en seger då regeringen slog fast att lokförarna inte fick vara ensamma på tågen. Nu har Stockholmståg planer på att flytta ombordansvaret från tågvärdarna till lokförarna. Ombordansvaret rör säkerheten ombord, till exempel att kunna utföra en säker utrymning av ett tåg.

ST är starkt kritiskt till beslutet.

– För oss är ombordansvaret en portalfråga. Vi ser de sänkta kraven på tågvärdarna som ett steg i riktning mot att de blir servicepersonal utan större kunskap om säkerhet, säger Lennart Nilsson.

Stockholmståg menar att de anpassar sig till en kommande regelförändring, som innebär att det blir obligatoriskt att lokförarna är ombordansvariga vid evakueringar av tåg. Därför anser företaget att lokförarna ska vara ombordansvariga även för övrig säkerhet.

– Det blir tydligast på det här sättet och tågvärdarna kommer även i fortsättningen att få säkerhetsutbildning, säger Anders Gustad, säkerhetschef på Stockholmståg.

Lennart Nilsson anser att företaget försöker »blanda bort korten« i samband med regeländringarna, och öppna möjligheter för en minskad kompetens hos tågvärdarna.

Snart ska frågan upp till mbl-förhandling.

– Men det är inte bara det, säger Lennart Nilsson och nämner flera exempel där facket blivit överkört på sistone. Det gäller till exempel tillsättningen av nya arbetsledare för lokförarna där samtliga fack förordade andra personer än dem som tillsattes. Det ligger också flera ärenden hos Arbetsmiljöverket.

Två arbetsgivare

  • Stockholmståg bildades i samband med SLs pendeltågsupphandling 2005. Bolaget har underleverantörer i ISS TrafiCare, som bemannar och städar stationer och tåg, och Euromaint, som underhåller och reparerar fordonen. Stockholmståg och ISS TrafiCare har 600 anställda vardera. 
  • STs representanter inom Stockholmståg har två arbetsgivare att förhandla med. Huvudarbetsgivaren Stockholmståg KB och ISS/TraffiCare.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA