Skolan behöver mer kompetens
Skolorna tar inte vara på möjligheterna att förbättra kunskapsresultaten. Det konstaterar Skolverket när man summerar förra årets utbildningsinspektioner.
200 000 elever berördes när Skolverket under 2004 besökte 846 skolor och inspekterade 5 000 lektioner. Helhetsintrycket är enligt rapporten att skolmiljön upplevs som lugn och trygg av de flesta elever. men i medelstora och stora kommuner finns signaler från grundskolans högre årskurser och från gymnasieskolan kommer signaler om skolk, hårt språkbruk och mobbning.
Skollagen och läroplanerna ställer krav på likvärdig utbildning. Trots det behöver vart fjärde rektorsområde i grundskolan och mer än en tredjedel av gymnasieskolorna förbättra sina insatser med särskilt stöd åt elever med särskilda behov. Det är oacceptabelt att bristande resurser anges som orsak till att elever inte får det stöd de har rätt till, anser Skolverket.
Inspektionen visar också på att skolorna är dåliga på att ta emot invandrarelever, i synnerhet de som invandrar efter ordinarie skolstartsålder. Det brister både i undervisningen i svenska som andra språk och i modersmålsundervisningen.
Skolverket anser att det finns ett stort behov av kompetensutveckling, såväl hos skolornas personal som hos kommunerna. Bland annat behöver man mer kunskap om att sätta likvärdiga betyg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.