Skarp kritik mot konsultinköp
Försäkringskassan har inte följt lagen om offentlig upphandling. Det säger Riksrevisionen efter att ha granskat myndighetens inköp av IT-lösningar.
– Försäkringskassans viktiga köp av IT-lösningar har inte skötts på ett godtagbart sätt. Det har gett dåliga förutsättningar för konkurrens, som ökat risken för höga kostnader, förseningar och IT-lösningar med lägre kvalitet. I förlängningen kan servicen till medborgarna bli lidande, säger riksrevisor Karin Lindell i ett pressmeddelande.
Försäkringskassans hantering har gett sämre förutsättningar för konkurrens och gjort det svårare att köpa IT-lösningar av god kvalitet till lägsta möjliga kostnad, anser Riksrevisionen.
Riksrevisionen har granskat fyra inköp av stora och viktiga IT-lösningar. Enligt granskningen har inköpen inte genomförts enligt kraven i lagen om offentlig upphandling, lou.
Leverantörerna har fått undermåliga underlag för sina anbud och de har fått för kort tid på sig. Det kan ha lett till att vissa leverantörer avstått från att lämna anbud, konstaterar Riksrevisionen. Enligt Riksrevisionen har Försäkringskassan avsatt för lite tid för att förbereda inköpen, som har varit omfattande och komplicerade. Revisionen kritiserar också kvaliteten på de upphandlingsrapporter som ska visa vilket anbud som vann och varför.
Till de huvudkonsulter som levererat de granskade IT-lösningarna har Försäkringskassan hittills betalat ut cirka 300 miljoner kronor.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.