Skarp JO-kritik mot Försäkringskassan
Det tog ett år och två månader innan föräldern till ett sjukt barn fick besked om assistentsersättning. Försäkringskassans handläggning får allvarlig kritik av JO.
Försäkringskassan fick in en ansökan om assistansersättning till ett barn 16 maj 2007. Ett år senare, 19 maj 2008, hade den sökande ännu inte fått något besked och vände sig därför till Justitieombudsmannen, JO.
Myndighetens internutredning visar på flera brister i handläggningen:
Enligt JO kan det inte uteslutas att handläggaren medvetet underlåtit att lämna ut handlingarna i avvaktan på ett beslut i sakfrågan. ”Ett sådant förfarande vore uppenbart lagstridigt”, skriver JO som riktar allvarlig kritik mot hur ärendet handlagts av Försäkringskassan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.