Sjöfartsverket planerar stora nedskärningar
Sjöfartsverket aviserar stora nedskärningar om regeringen inte skjuter till mera pengar. Åtgärderna omfattar nedlagda helikopterbaser, mindre isbrytning och en kraftigt minskad administration. ”Vi står inte bakom det här inriktningsbeslutet”, säger STs avdelningsordförande Carl Cremonese till Publikt.
”De beslutade åtgärderna kommer ha en direkt påverkan på såväl våra kunder som våra medarbetare. Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt”, understryker Sjöfartsverkets generaldirektör Erik Eklund i ett pressmeddelande.
Förra året hade Sjöfartsverket ett underskott på mer än 600 miljoner kronor efter finansiella poster. Årets budget pekar på ytterligare tapp om drygt 200 miljoner kronor.
De aktuella neddragningarna har redovisats för regeringen i den treårsplan som lämnades in i mars.
Administrationen skärs ned med motsvarande var tionde anställd.
Avyttring av fartyg kommer enligt pressmeddelandet att halvera möjligheten till tungt farledsunderhåll och sjömätning. Med en isbrytare mindre i drift riskeras stängda farleder och hamnar. Eftersom sjöfarten står för nio av tio transporter av svensk import och export kommer det att drabba den svenska basindustrin i norr, påpekar myndigheten.
Enligt åtgärdsplanerna kommer också två av fem helikopterbaser för sjö- och flygräddning att läggas ned. Det ger längre insatstider och att innebär att Flygvapnet inte kommer kunna öva som i dag. Intäkterna för Sjö- och flygräddningen motsvarar inte kostnaderna och ger stora underskott.
Sjöfartsverket begär nu höjda statliga anslag med 250 miljoner kronor om året. Samtidigt vill myndigheten öka avgifterna med 250 miljoner kronor. Myndigheten begär också att statens investeringar i sjöfartens infrastruktur och fartygsflotta ska uppgå till 35 miljarder kronor över en tioårsperiod. Det motsvarar tre procent av statens satsningar på drift och underhåll i trafiksystemen de kommande tolv åren.
”Vissa anslag har inte höjts sedan 1990-talet. Och givet den viktiga roll sjöfarten spelar för vårt näringsliv och vår beredskap tycker jag att tre procent av de totala kostnaderna är fullt rimligt”, betonar Erik Eklund.
ST har förklarat sig oeniga till åtgärdsplanerna, berättar Sjöfartsverkets avdelningsordförande Carl Cremonese.
– Vi känner inte till alla detaljer och jag vill inte säga så mycket innan jag vet mer. Men vi står inte bakom det här inriktningsbeslutet och är oeniga. Om det här skulle gå vidare får det en stor samhällspåverkan, säger han.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.