SJ vill inte fortsätta köra i Västsverige
SJ lägger inget anbud på att köra spårtrafik i Västsverige. Bolaget avstår för att riskerna är svårbedömda. I stället ska man ansöka om egna tåglägen hos Banverket och starta trafik i Västsverige från 2011.
I dag är sista dagen för att lämna anbud på spårtrafik i Västsverige, den så kallade Västtrafikupphandlingen. Den nuvarande leverantören, SJ, meddelar dock att man avstår från att lägga anbud. Anledningen är att man anser att riskerna i upphandlingen är för svårbedömda.
När SJs kontrakt med Västtrafik löper ut i slutet av 2010 kommer berörd personal erbjudas arbete hos den nya operatör som tar över trafiken. 400 SJ-anställda berörs. Vilket bolag det blir offentliggörs under hösten.
- Sett till de erfarenheter man gjort vid operatörsbyten i andra delar av Sverige så har det inte varit så att de anställda fått sämre villkor, utan minst lika bra, säger Thomas Winäs, avdelningsordförande för ST vid SJ.
Han säger att ST självfallet kommer ta kontakt med den nya operatören när den offentliggörs för att så fort som möjligt få till stånd ett kollektivavtal.
Från och med 2011 kommer SJ i stället att konkurrera med den samhällsköpta trafiken på kommersiella villkor. Det innebär att man kommer att ansöka om egna tåglägen och erbjuda egen trafik i Västsverige.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.