Green Cargo ser över hela bolaget
Krisavtalet hjälpte inte. Green Cargo har problem med lönsamheten och kommer att inleda en översyn av hela verksamheten. Om det blir övertalighet kan större delen lösas med pensionsavgångar, tror STs ordförande på bolaget.
Green Cargo har stora kostnader och trots att transporterna i Sverige ökar, förlorar godstågen mycket till lastbilarna.
Nu kommer bolaget att inleda en översyn av hela verksamheten. STs ordförande på Green Cargo, Stefan Bieder, säger att det dels handlar om att prata med kunderna och se om det går att minska antalet platser där vagnar lastas, lämnas och hämtas; de så kallade taxepunkterna. Dels handlar det om en organisationsöversyn.
– Det är inget konstigt. Vi dras med olönsamhet och det måste man göra något åt, säger Stefan Bieder.
Arbetsgivaren har sagt upp krisavtalet som var tänkt att spara in en del lönekostnader 2013.
– Krisavtalet gav inte alls de besparingar man trodde. Men det är lätt att säga med facit i hand. Nu får vi göra den översyn vi annars hade varit tvungna att göra för ett år sedan, säger Stefan Bieder.
Ännu så länge vet man inte hur stor övertalighet bolaget dras med. Sannolikt måste bara en del lösas med uppsägningar, tror Stefan Bieder. 2014 väntas ungefär 100 medarbetare gå i pension. Lika många går 2015.
– Där räddar vi säkert den stora massan av övertaligheten, säger Stefan Bieder.
ST har 474 medlemmar på Green Cargo.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.