SJ bantar för att klara konkurrens

SPÅRTRAFIK2009-04-27

SJ ska sänka sina kostnader med femton procent till slutet av 2010. ST-avdelningen tycker att det är bra att företaget förbereder sig för en avreglerad marknad för persontrafik.

Enligt SJs kvartalsrapport för första kvartalet 2009 krävs stora effektiviseringar för att möta både lågkonjunktur och kommande avregleringar. Den ekonomiska krisen är just nu det mindre av problemen, även om företaget säger sig ha beredskap för att möta en ytterligare försämrad konjunktur.

Mer akut är den ökande konkurrens som väntas när privata tågföretag får börja köra kommersiell persontrafik i Sverige. Redan 1 oktober i år öppnas spåren för internationell trafik, och nästa höst ska marknaden vara helt öppen, enligt regeringens förslag.

– En del av våra konkurrenter har en väldig finansiell styrka, så det är viktigt att försöka stå rustad inför avregleringen, säger ST-företrädaren Thomas Winäs på SJ.

Företagets VD Jan Forsberg säger i ett pressmeddelande att SJ ska bli effektivare i alla led och att personalminskningar inte kan uteslutas. Målet är dock att så långt som möjligt lösa neddragningarna med naturlig avgång.

– Vi har anställningsstopp, folk uppmanas att ta ut ledighet ur tidbanker och att ta tjänstledigt, säger Thomas Winäs. Men femton procents neddragningar går inte att översätta direkt till personal, utan man försöker få bort alla kostnader som man inte har några intäkter från.

Parterna har också kommit överens om pensionslösningar för förare och andra i säkerhetsklassad tjänst som vill jobba kvar efter den ordinarie pensionsåldern 60 år. De erbjuds pension plus en timanställning som garanterar sysselsättning upp till full lön.

Först under hösten är det möjligt att se om åtgärderna räcker eller om uppsägningar blir nödvändiga, enligt Thomas Winäs.

– Men jag har fullt förtroende för ledningen än så länge.

Omsättningen under första kvartalet var ungefär lika stort som motsvarande period 2008, 2,1 miljarder kronor. Vinsten före skatt blev 83 miljoner kronor, mot 152 miljoner kronor första kvartalet 2008. Resandet ökade med tre procent, om man räknar bort Öresundstrafiken som övergick till en annan operatör i januari.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA