SJ AB kan förlora monopolet
Hittills har SJ AB haft monopol på det mest lönsamma järnvägssträckorna. Nu föreslår Järnvägsutredningen att persontrafiken avregleras helt.
Idag lämnade Järnvägsutredningen sitt slutliga förslag till hur järnvägssektorn ska se ut i framtiden.
Förslaget, som bland annat innebär att SJ AB förlorar sitt monopol på de mest lönsamma järnvägssträckorna, kan försvåra för det tidigare konkurshotade SJ AB att klara ut sina ekonomiska problem.
Utredaren Jan Brandborn föreslår en total avreglering av den kommersiella persontrafiken på järnvägen.
Utredningen innehåller även förslag som går ut på att göra det lättare för fler operatörer att komma in på godstrafiken. Idag körs denna huvudsakligen via statsägda Green Cargo.
Björn T Johansson
, ordförande för ST-avdelningen Bransch Spårtrafik, är mycket kritisk till utredningsförslagen.
– Politikerna som så småningom ska besluta om detta måste tänka till, så att vi får en fungerande järnväg i Sverige. Med det här förslaget finns risk för att man splittrar järnvägstrafiken för mycket och tappar samordningseffekter. På godssidan kan järnvägen förlora kunder som istället förs över till andra trafikslag.
Lyssna på oss som jobbar i branschen!
Han framhåller att om SJ AB och Green Cargo ska var konkurrenskraftiga måste staten som ägare investera mer än idag.
– Vi måste få verka på samma villkor som alla andra, samma krav måste ställas på alla operatörer. Staten ställer till exempel idag högre avkastningskrav på SJ AB och Green Cargo än vad som gäller för privata bolag.
Även fackförbundet SEKO är kritiskt till utredningens förslag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.