Servicekontor blir kvar och utvecklas

STATSFÖRVALTNING2016-05-13

Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket fortsätter sitt samarbete om 103 gemensamma servicekontor, men mötesformerna ska utvecklas. Det har de tre myndigheterna kommit överens om.

Behovet av fysiska möten kommer sannolikt att minska, beroende på den omfattande digitaliseringen i samhället och utvecklingen av myndigheternas e-tjänster. Men det kommer också framöver att finnas ett behov av fysiska besök på servicekontor, konstaterar de tre myndigheterna i sina pressmeddelanden:

”Kundernas ändrade beteende öppnar för nya digitala och fysiska mötesformer. De digitala mötena blir geografiskt oberoende och de fysiska mötena får en tydligare inriktning att stötta kunderna i att hantera sina ärenden digitalt”, säger Försäkringskassans Elisabeth Hultengren.

Formerna för de tre myndigheternas samverkan behöver ses över och den service som ges vidareutvecklas. Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket har delvis olika kundgrupper och olika kundbehov att möta. Behoven och förutsättningarna kan se olika ut på olika platser och vid olika tidpunkter, vilket gör att lösningarna kan variera.

”Kundernas förväntningar på oss ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare. De vill kunna uträtta sina ärenden när och där det passar för dem. Vi ska göra de digitala tjänsterna så bra att kunderna föredrar dem framför andra kanaler. På så sätt kan vi använda våra resurser till de fysiska möten som verkligen behövs”, säger Skatteverkets överdirektör Helena Dyrssen i ett pressmeddelande.

Alla tre myndigheterna lyfter fram en gemensam vilja att medborgarnas förstahandsval ska vara den digitala vägen in till respektive myndighet. Också på servicekontoren ska digitala möten vara huvudalternativet.

Servicekontor

Servicekontoren varierar i storlek och i antal besökare, från cirka 150 besök i veckan till över 4 000 besök i veckan. De senaste två åren har antalet besökare minskat med nästan 15 procent.

Försäkringskassan är huvudman för 57 av servicekontoren och Skatteverket för resterande 46. Handläggarna på servicekontoren ger service i frågor som rör alla tre myndigheterna. Sammanlagt arbetar cirka 600 personer på servicekontoren.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA