Servicekontor blir kvar i Botkyrka
Försäkringskassan skrinlägger sina planer på att flytta servicekontoret i Botkyrka i södra Stockholm till annan ort. Efter en kampanj från kommunens ledande politiker blir det i stället en flytt till andra lokaler i Botkyrka.
Enligt Botkyrkas kommunalråd Ebba Östlin, S, aviserade Försäkringskassan redan i mars förra året att man ville lägga ned kontoret och flytta det till annan ort. Myndigheten är huvudman för servicekontoret som ger service från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Motivet för nedläggningen var att lokalerna är för trånga för det stora antalet besökare, och att såväl personal som kunder känner sig otrygga. Förra året anmäldes 49 incidenter, vilket kan jämföras med 20 år 2013.
Men kommunen ville ha Försäkringskassan kvar, och erbjöd flera alternativa lokaler. När Försäkringskassan tackade nej även till dem skrev Ebba Östlin och kommundirektören Mattias Jansson en debattartikel i Dagens Samhälle med rubriken ”Försäkringskassan sviker förorten”.
Elisabeth Hultengren, tillförordnad försäkringsdirektör på Försäkringskassan, replikerade att det visst inte är frågan om att överge förorten och att myndigheten är öppen för nya förslag.
Och på tisdagen bekräftades på en presskonferens att kommunen och Försäkringskassan kommit överens om att det blir ett servicekontor i Botkyrka även i fortsättningen. Vilka lokaler det blir är dock ännu inte klart.
– Vi har hela tiden uttalat att vi vill vara kvar här, underströk Elisabeth Hultengren. Människor ska uppleva att det är enkelt att ha kontakt med Försäkringskassan.
Ebba Östlin sade att kommunen arbetar aktivt med samhällsutveckling och stadsutveckling.
– Och där är Försäkringskassan en väldigt viktig aktör.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.