Säljverksamhet behöver tydliga regler
Statskontoret anser att regeringen bör se över de statliga myndigheternas säljverksamhet för att ge tydligare och mer enhetliga regler.
Statskontoret har granskat myndigheternas säljverksamhet utifrån regeringens förvaltningspolitiska proposition från 2010.
I propositionen pekade regeringen på problem och risker när statliga myndigheter bedriver verksamhet i konkurrens med privata företag. Regeringen slog också fast att statliga myndigheter som regel inte bör sälja varor och tjänster på marknaden och att omfattningen av säljverksamheten bör minska, enligt Statskontoret.
Statskontoret har hittat ett antal anledningar till att myndigheter bedriver försäljning, exempelvis att säljverksamheten:
- säkra tillgång till varor och tjänster som inte tillhandahålls på marknaden,
- utveckla myndighetens kärnverksamhet,
- bidra till finansieringen,
- bidra till uppfyllandet av övergripande politiska mål.
- av historiska skäl.
Statskontorets bedömning är att myndigheternas försäljning inte har minskat särskilt mycket sedan regeringen lade fram den förvaltningspolitiska propositionen. I rapporten föreslår myndigheten att regeringen ska ta fram en mer tydlig och enhetlig tillämpning av begreppen som rör säljverksamhet, och samtidigt se över säljverksamheten i myndigheternas instruktioner.
Myndigheterna kan också själva tydliggöra säljverksamheten och minska risken för snedvriden konkurrens och sammanblandning av myndighetsroller, anser Statskontoret. De kan till exempel ta fram policydokument kring säljverksamheten och se över sina möjligheter att ekonomiskt och organisatoriskt separera säljverksamheten från övrig verksamhet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.