Riksrevisionen granskar myndigheters upphandling
Myndigheter brister i att ställa krav på skäliga arbetsvillkor i samband med upphandlingar. Det är utgångspunkten för en granskning som inletts av Riksrevisionen.
Myndigheter är i många upphandlingar tvungna att ställa krav på att de som utför arbetet har skäliga arbetsvillkor. Riksrevisionen konstaterar i ett pressmeddelande att det ändå finns uppgifter om att arbetstagare blir utnyttjade i samband arbeten inom offentlig sektor. Därför inleds nu en granskning av hur myndigheterna arbetar med krav på arbetsrättsliga villkor i upphandlingar.
Riksrevisionen påpekar att EUs medlemsländer är skyldiga att vidta åtgärder för skäliga arbetsvillkor i de offentliga upphandlingar som genomförs. De kraven införlivades med svensk lag 2017.
”Få myndigheter följer upp de arbetsrättsliga villkoren i sina upphandlingar. Krav på skälig lön, arbetstid och semester riskerar därmed att bara bli en pappersprodukt med liten praktisk verkan”, betonar riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg i ett pressmeddelande.
Den offentliga sektorn upphandlar varje år varor och tjänster till ett värde av nästan 900 miljarder kronor.
Enligt pressmeddelandet kan det vara komplicerat för myndigheterna att veta vilka krav som ska ställas. Bara var femte statlig myndighet uppger att de följer upp arbetsvillkoren i upphandlade verksamheter. Sammantaget riskerar detta enligt Riksrevisionen att leda till att upphandlingarna bidrar till lönedumpning och osund konkurrens på arbetsmarknaden.
Riksrevisionen planerar att publicera resultaten i en rapport i september 2025.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.