Reform har förbättrat etablering
Nyanlända flyktingar kommer snabbare i kontakt med Arbetsförmedlingen, sedan myndigheten tog över ansvaret för nyanländas etablering för ett drygt år sedan.
Den 1 december 2010 tog Arbetsförmedlingen över ansvaret för att samordna etableringsinsatser för nyanlända flyktingar och deras anhöriga. I en rapport till regeringen summerar myndigheten erfarenheterna av det första året. En effekt är enligt rapporten att arbetssökande som deltar i etableringsinsatser snabbare får kontakt med arbetsmarknaden i form av arbetsplatsförlagda aktiviteter.
Hittills har Arbetsförmedlingen tagit emot 7 954 personer inom reformen. Mer än tre av fyra är yngre 40 år och var fjärde yngre än 25 år. Gemensamt med en handläggare får varje deltagare hjälp att upprätta en etableringsplan. Närmare tre av fyra har valt att ha kontakt med en etableringslots genom Arbetsförmedlingen.
Nio av tio nyanlända med en etableringsplan har enligt rapporten deltagit i någon form av arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetsförberedande insats. Före reformen fick bara lite mer än en av tio kontakt med arbetsmarknaden under sitt första år, konstaterar integrationsminister Erik Ullenhag, FP, i en kommentar:
”Rapporten från Arbetsförmedlingen visar att reformen har kommit igång ordentligt och i huvudsak fungerar som det var tänkt”, säger han i ett pressmeddelande.
Ett problem som Arbetsförmedlingen pekar ut är svårigheten för nyanlända att hitta bostäder. Erik Ullenhag säger att han överväger att tillsätta en nationell samordnare för att lösa upp knutarna när det gäller att få fram bostäder till nyanlända.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.