Rättssäkert viktigare än snabbt
Den viktigaste förväntan medborgarna har på en myndighet är att den utför sitt uppdrag på ett bra sätt, rättssäkert och effektivt. Bara fyra av tio anser att snabbhet är avgörande för förtroendet.
Snabb handläggning och korta telefonköer är viktigare för myndigheterna än för medborgarna, skriver Ekonomistyrningsverket, ESV, i ett pressmeddelande. För medborgarna är korrekt behandling och bra service viktigare, enligt en webbenkät som opinionsundersökningsföretaget YouGov genomfört åt ESV. Drygt 1 500 kvinnor och män i åldrarna 18-74 år har besvarat 17 frågor om hur de ser på svenska myndigheter.
Mer än varannan uppger sig ha hört något negativt om Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan det senaste året och nästan lika många säger att de skulle skämmas över att jobba på någon av de myndigheterna.
Enkäten visar att de allra flesta föredrar att ha kontakt med myndigheter på webben. I andra hand väljer man att tala i telefon med någon handläggare. Bara en av sju säger sig vilja ha en personlig kontakt. Personlig kontakt är intressant för var tredje i kontakter med Försäkringskassan, medan bara var tionde vill prata deklaration vid personligt besök hos Skatteverket.
Nästan nio av tio säger att de deklarerar på webben eller via sms, och nästan tre av fyra har använt sitt bank-id vid myndighetskontakter.
En majoritet av de tillfrågade är inte beredda att betala för myndigheternas service. Men bland de yngre kan fler tänka sig att betala, om servicen är personligt anpassad eller om ärendet då blir behandlat fortare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.