Rättskedjans it-stöd dröjer
Det finns fortfarande stora brister i rättsväsendets it-stöd. Regeringen har inte gett myndigheterna tillräckliga förutsättningar för att driva arbetet, anser Riksrevisionen.
Trots många års arbete för att modernisera it-stödet i rättskedjan finns fortfarande stora brister, konstaterar Riksrevisionen i en rapport till regeringen. Det är inte bara regeringens fel att utvecklingen gått för långsamt. Också myndigheterna behöver förbättra styrningen och samverka med varandra i högre utsträckning.
Riksrevisionen har granskat Rikspolisstyrelsen, Åklagarmyndigheten, Domstolsverket och Kriminalvården. Bristerna i it-stödet är enligt Riksrevisionen väl kända. När informationen i rättskedjan inte fungerar effektivt riskerar människor att få vänta onödigt länge på att få sin sak prövad i domstol. För att komma tillrätta med problemen behöver myndigheterna vidta flera åtgärder samtidigt, som till exempel att avveckla gamla kostnadsdrivande system, anser Riksrevisionen.
Enligt myndigheten är risken att åtgärder inte påbörjas eller genomförs i tid, bland annat på grund av personalbrist. Det riskerar i sin tur att öka kostnaderna och leda till att nytt it-stöd inte utvecklas i den takt som krävs.
Regeringens mål är sedan 15 år tillbaka att skapa ett elektroniskt ärendeflöde i rättskedjan, men få konkreta resultat har hittills uppnåtts. Dessutom har kostnaderna ökat varje år.
”Om man ska nå målet om ett effektivt elektroniskt ärendeflöde i rättskedjan måste arbetet drivas hårdare. Styrningen för att modernisera it-stödet behöver bli bättre”, kommenterar riksrevisor Jan Landahl i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.