Rankning dålig studentinformation
Rankning av universitet och högskolor säger väldigt lite om utbildningarnas kvalitet, skriver Högskoleverket i en rapport till regeringen.
En topplista över lärosäten säger väldigt lite om kvalitetsskillnaderna, anser Högskoleverket, som på regeringens uppdrag kartlagt olika rankningssystem. De flesta rankningslistor presenterar topplistor där olika lärosäten presenteras som bäst och sämst. Högskoleverket är kritiskt mot den sortens rankning, eftersom den inte uppfyller studenternas informationsbehov. Kvaliteten inom ett lärosäte kan variera kraftigt mellan olika områden eller ämnen.
– Om rankningen ska underlätta studenternas val måste den innehålla information som är relevant och allsidig och som tydligt visar kvalitetsskillnaderna. Därför är det bättre med mångdimensionella rankningar, gärna interaktiva, där studenterna själva kan välja vilka kriterier som är viktiga och relevanta för dem, säger universitetskansler Anders Flodström i ett pressmeddelande.
Enligt rapporten finns det starka skäl att utreda vilken typ av information studenterna själva skulle vilja ha.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.