Problematiskt utreda via internet
Att myndigheter söker uppgifter om människor på internet är problematiskt men inte formellt fel. Det anser Justitieombudsmannen som granskat ett ärende, där Alfakassan kontrollerat en kvinnas uppgifter via hennes blogg på internet.
För något år sedan kritiserade en kvinna på sin blogg hur Alfakassan handlagt hennes ärende. Hon JO-anmälde Alfakassan, sedan kassans handläggare flera gånger bett henne komplettera sina uppgifter för att få a-kasseersättning.
I ett av fallen hänvisade handläggaren till uppgifter på hennes blogg om att hon studerat, samtidigt som hon sökte arbete på heltid. Kvinnan uppfattade det som en ”bestraffning” för att hon tidigare kritiserat Alfakassan. Hon ifrågasatte också att kassan använde sig av uppgifterna på bloggen.
Av JOs granskning framgår att Alfakassan hade fått fram uppgifterna genom att en sommarvikarie i kundtjänsten hade surfat på nätet. Vikarien, som ville se se vad som skrevs om kassan, hade av en slump fått syn på hennes blogg.
JO finner att det inte finns anledning att kritisera Alfakassan för själva handläggningen av ärendet. Däremot tycker JO att ”ett mer slumpvis sökande av information på Internet därvid ter sig som en problematisk utredningsmetod”.
Samtidigt skriver JO att den som offentliggör information om sig själv bör tänka på, att sådan information blir tillgänglig också för myndigheter. Och myndigheter är skyldiga att ta hänsyn till den information som de upptäcker.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.