Postens outsourcning får facklig kritik
Posten vill lägga ut stora delar av sin IT-verksamhet på en extern aktör, på grund av samgåendet med den danska posten. ST anser att det innebär försämringar för personalen.
Redan när fusionen var på planeringsstadiet sade Postens dåvarande vd Erik Olsson att det nya bolaget skulle kunna effektivisera IT och inköp med i storleksordningen en miljard kronor. Och det är vad den nya koncernledningen nu försöker förverkliga.
Men under de första åren behöver bolaget i stället utöka IT-resurserna för att bygga upp gemensamma system i Sverige och Danmark. Först därefter kan man ta ut effektiviseringsvinsterna.
Posten vill lösa detta dilemma genom att lägga ut all IT-verksamhet i Postens huvudkontor och bolag, förutom beställarfunktionerna. Upphandling av en partner pågår, och det blir partnern som får lösa bemanningsfrågan.
– Posten vill inte anställa 300 personer för att sparka ut dem tre år senare, säger Sören Jakobsson i ST-avdelningens styrelse. Man lägger över det ansvaret på en partner.
Över 300 postanställda och 150 konsulter i Sverige och Danmark berörs. Facket är emot förslaget, och anser att en så omfattande outsourcning innebär en avsevärd risk för att Posten inte får tillgång till all nödvändig kompetens i rätt tid. Utläggningen medför också sämre villkor för anställda som förs över till en annan arbetsgivare och blir uppsagda efter omstruktureringen.
– Posten har ett mycket bra trygghetssystem vid uppsägningar, och det går de som förs över miste om, säger Sören Jakobsson. Arbetsgivaren säger att de som förs över sedan kan få andra jobb hos den nya
arbetsgivaren, men det finns det ju inga garantier för.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.