Posten överklagar samhällsansvar
Posten AB har överklagat Post- och telestyrelsens, PTS, beslut att bolaget ska ansvara för den samhällsomfattande posttjänsten med brevhantering i hela landet fem dagar i veckan.
På PTS tolkas Postens överklagande som att bolaget inte är villigt att ha det övergripande samhällsuppdraget för brevhantering:
”Det går inte att tolka på annat sätt. Det är ju en lång process från 80-talet där Posten har fått större och större kommersiell frihet och nu vill de inte vara låsta av att regering och riksdag vill säkerställa att medborgarna ska ha en viss servicenivå som inte bestäms av Postens kommersiella intressen i första hand. Om vi hade bedömt att det hade funnits en fullgod konkurrens på postområdet hade vi kunnat avstå”, säger Sten Selander på PTS till TT.
Men Posten att man kommer att sköta sitt samhällsuppdrag också i framtiden:
”Grunden för överklagan är snarare att vi har en uppfattning att postlagen föreskriver att den samhällsomfattande posttjänsten kan omhändertas av marknaden och att detta görs”, säger Per Mossberg vid Posten Norden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.