Posten får ansvar för betalningsservice
En ny lag ska slå fast Postens ansvar för så kallad grundläggande kassaservice, föreslår regeringen.
Förslaget innebär att Posten ska ge kunderna möjlighet att betala räkningar och göra insättningar och uttag av pengar genom Posten. Priserna för tjänsterna ska vara desamma över hela landet.
Formellt anger lagförslaget att det ska finnas en kassaservice i hela landet, och att den ska tillhandahållas av ”det statliga bolag som också har till uppgift att genomföra röstmottagning enligt 11 kap i vallagen”, det vill säga Posten.
ST är kritiskt till förslaget. Posten är ett aktiebolag som verkar på en konkurrerande marknad, och det är fel att ålägga ett sådant bolag en samhällsomfattande tjänst som dessutom är olönsam, anser ST.
– Vi har inget emot att hålla med kassaservice, problemet är att tillhandahålla en tjänst som går med förlust, säger Carina Holm, vice ordförande i ST-Post.
Statens ersättning till Posten för kassaservicen höjs enligt förslag i budgetpropositionen till 400 miljoner kronor om året. Enligt Postens egna beräkningar fattas ändå 100 till 200 miljoner kronor för att det ska gå ihop.
ST pekar också på risken att Posten blir bankernas gisslan när man sålt Postgirot och inte har en egen finansiell verksamhet. Vad gör Posten om ingen bank vill skriva avtal om betalningstjänster?
– Bankerna slimmar också sina organisationer, påpekar Carina Holm. De kan utsätta Posten för ekonomisk utpressning eller försöka få bort den sortens transaktioner helt.
Enligt STs uppfattning bör Postens ansvar för kassaservicen regleras i avtal i stället för lag. Om det ändå blir en lag måste lagen också ange att Posten ska få full kostnadstäckning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.