Planer på outsourcing vid Landvetter
Säkerhetstjänsten på Landvetter i Göteborg kan bli privatiserad. En outsourcing skulle beröra 190 av de 450 anställda på flygplatsen.
Landvetter är den enda av de större flygplatserna där Luftfartsverkets anställda själva sköter säkerhetstjänsten. Men nu finns långtgående planer på att outsourca verksamheten till något privat bolag.
I tisdags presenterades en kalkyl från konsultbolaget Cap Gemini enligt vilken en outsourcing skulle leda till besparingar på närmare 12 miljoner kronor per år.
Men facket har med hjälp av Arbetstagarkonsult fått fram helt andra siffror. Att lägga ut verksamheten på entreprenad skulle till och med kunna bli dyrare än att behålla den i egen regi.
– De hade räknat utifrån olika förutsättningar. Men när konsulterna hade gått var vi från facken och ekonomichefen överens om att kostnaden per timme skulle bli ungefär densamma oavsett vilken lösning man valde, säger STs klubbordförande vid Landvetter, Åke Aidell.
Ledningen vill nu gå vidare med att göra en konkurrensupphandling. Det skulle innebära att Luftfartsverket gör en egen offert som ska jämföras med vad andra aktörer erbjuder.
– Men vi från de fackliga organisationerna vill ha ett eller två år på oss att visa att vi kan bli effektivare innan man börjar med någon upphandling. Men om vi ska kunna bli mer effektiva krävs en ledning som är beredd att satsa på oss och ge oss de möjligheter som behövs för att utveckla verksamheten. Det har vi inte nu, säger Åke Aidell.
Han säger att planerna på privatisering väcker förtvivlan över att man inte tar vara på personalens kunskap.
– Jag hoppas att de tar ett vettigt beslut i Luftfartsverkets ledning och i styrelsen som innebär att vi kan fortsätta att bedriva verksamheten i egen regi.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.