Pensionsfrågan på SJ tas upp igen
Vid en uppvaktning på näringsdepartementet fick ST-Spårtrafik löfte om att pensionsfrågan ska tas upp igen.
När SJ bolagiserades och styckades i flera bolag, bland andra SJ och Green Cargo, höjdes pensionsåldern för lokförare och andra säkerhetsklassade tjänster från 60/63 till 65 år. ST-Spårtrafik har sedan dess krävt att villkoren ska återställas, men det förutsätter statens medverkan, eftersom de inbetalade pensionspengarna från "egamla"e SJ ligger kvar i statskassan.
–Vi som varit anställda på SJ har under åren avstått lön för att avsätta pengar till pension och de pengarna var plötsligt helt borta, konstaterar Björn T Johansson, ordförande i ST-Spårtrafik.
ST-sektionerna på SJ och Green Cargo har ansökt om övergång från pensionsavtalet PA-91 till PA-03, det avtal som gäller inom Arbetsgivarverkets område. PA-91 gäller fortfarande för dem som var anställda innan SJ bolagiserades.
Ett resultat av uppvaktningen blev att departementet, ST-Spårtrafik och arbetsgivarna i Almega ska träffas för att diskutera pensionsfrågan.
Om den inte är löst innan de centrala avtalsförhandlingarna börjar – avtalet går ut i mars nästa år – kommer facket i stället att ta upp den då.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.