Pensionsfrågan åter på bordet
Sedan Seko dragit tillbaka sitt strejkvarsel för tåg och tunnelbana kunde även ST få sitt avtal för spårtrafiken klart.
Avtalet är tvåårigt (1 april 2002–30 mars 2004) och ger lägst 3,0 procent per år. Varje anställd garanteras en löneökning på minst 250 kronor per år. Även minimilönerna höjs.
Den slutliga avtalsnivån är något högre än vad ST-Spårtrafik erbjöds innan Seko varslade om konflikt – då var budet 2,8 procent för första året.
ST fick igenom alla yrkanden om veckovila, fridagar och arbetstidens förläggning. De delarna i avtalet påverkar dock inte redan existerande lokala avtal, utan aktualiseras först om en ny entreprenör startar trafik.
Den segslitna frågan om lokförarnas pensionsålder förs på nytt fram i avtalet. När SJ bolagiserades höjdes pensionsåldern för nyanställda från 60 till 65 år. Alla privata tågbolag har pensionering vid 65. Nu ska parterna gemensamt göra en kartläggning av tidigare och nuvarande pensionsregler.
ST-ombudsmannen Bo Rundlöf hoppas att frågan kan lösas under avtalsperioden.
– De här tjänsterna var tidigare klassade som säkerhetstjänster och pensionsåldern var därför 60 år. Frågan är hur man med ett penndrag kan ändra den bedömningen för att man bolagiserar och privatiserar. Även staten har ett ansvar här, kommenterar Bo Rundlöf.
ST organiserar cirka 1 000 anställda på SJ AB, Green Cargo, Citypendeln, Roslagsbanan, Tågkompaniet med flera.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.