Osäker hjälp när larmet går
»Det borde vara samma beredskap vid tyst larm som vid bekräftade larm«, säger Jerker Liljeberg, STs huvudskyddsombud vid Green Cargo. Läget är värre än han tidigare trott.
Publikt rapporterade i förra numret om så kallade tysta larm. Om en anställd svimmar och faller hamnar larmtelefonen i horisontellt läge, och då ringer telefonen upp SOS Alarm. Tidigare ryckte räddningstjänsten ut vid larm där personen med telefonen inte svarar, men så är det inte längre.
Säkerhetsluckan uppdagades nyligen, och STs huvudskyddsombud Jerker Liljeberg fick då uppfattningen att larmet i stället gick vidare till ett vaktbolag, med utryckningstider som enligt honom var oacceptabelt långa.
Men Green Cargo har i dag inga sådana avtal med vaktbolag, säger företagets arbetsmiljöchef Peter Ryd.
– Det som händer är att vi själva försöker få kontakt via personens mobil- eller loktelefon, och nästa steg kan vara att skicka ut någon från företaget för att eftersöka medarbetaren. Om det inte går har vi juridiskt sett ett läge med en »saknad person« och det blir då ett polisiärt ärende.
Jerker Liljeberg tycker att det beskedet innebär att säkerhetsriskerna är ännu större än han trott.
– Nu vet vi inte alls när en skadad person kan få hjälp.
Green Cargo undersöker nu möjligheterna till avtal med kommunernas räddningstjänster om utryckning vid tysta larm.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.