Annons:

Oro på SJ efter storvarslet

SJ2014-02-11

»Jag förstod att SJ måste anpassa utgifterna. Men jag trodde inte att besparingen skulle vara så kraftig«. Det säger ST-medlemmen Leif Nikander på SJs huvudkontor där fyra av tio jobb snart kan vara borta.

Den 21 januari varslade SJ om uppsägning av 400 anställda. Ungefär hälften av uppsägningarna kommer att ske på huvudkontoret i Stockholm.

Leif Nikander delar ut post och paket, lagar sådant som gått sönder, byter toner i kopieringsmaskinerna och säljer mat i personalköket. Han träffar mycket folk på SJs huvudkontor i Stockholm.

– Folk är oroliga. Det märker man på stämningen. De går runt och funderar på sin framtid.

Konkurrensen från andra tågbolag har hårdnat. Det har Leif Nikander noterat.

– Så jag förstod att SJ måste anpassa utgifterna, men jag trodde inte att besparingen skulle vara så kraftig.

På huvudkontoret med 500 anställda kan uppemot 200 tjänster försvinna, enligt HR-chefen Henrik Månsson, som bär ansvaret för den process som ska utforma framtidens slimmade administration.

– Vi förhandlar om nedskärningen med facken just nu. Vi hoppas kunna informera om resultatet 17 februari, säger Henrik Månsson.

Enligt lagen om anställningsskydd är varje ort en turordningskrets. Därmed skulle principen sist in, först ut gälla hela Stockholm.

– Men huvudkontoret består av en väldig massa avdelningar. Går man enbart på anställningstid riskerar SJ att förlora viktig kompetens, säger Henrik Månsson.

Därför går arbetsgivaren in i förhandlingen med avsikten att vissa avdelningar ska lämnas orörda och andra krympas eller försvinna helt. Anställda ska kunna söka ledigförklarade tjänster.

STs och de övriga fackens utgångspunkt i förhandlingen är däremot att lagen om anställningsskydd ska efterlevas.

– Ortsbegreppet gäller. Det är den enda inställningen vi har i dag, säger Hans Pilgaard, STs ordförande inom SJ.

Men enligt ST-medlemmen Björn Klingberg har arbetsgivaren redan gått ut med information om att man ska få söka tjänster efter 17 februari. Han arbetar på enheten SJ Charter som visserligen går bra, men där oron ändå är stor.

– SJ Charter kommer säkert att vara kvar i någon form. Men kommer jag att finnas kvar där? undrar Björn Klingberg.

»Folk är oroliga.« Leif Nikander träffar mycket folk i sitt arbete på SJs huvudkontor och känner av stämningen.
Bild: Elis Hoffman
»Folk är oroliga.« Leif Nikander träffar mycket folk i sitt arbete på SJs huvudkontor och känner av stämningen.

Så slår varslen på SJ

  • Inom administrationen varslas 237 anställda, främst på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo.
  • 17 resebutiker med 68 anställda läggs ned. Dessutom stängs resebutiken i Köpenhamn.
  • Kundtjänsten samlas till SJ Contact Center i Ånge. Därmed varslas 95 anställda vid Contact Center i Tranås.
  • Utöver de 400 varslade kommer 53 personer med tidsbegränsade anställningar inom försäljningsorganisationen att beröras.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA