Oro efter besked om ny organisation
Skatteverket centraliserar all handläggning och inrättar lokala servicekontor i samverkan med Försäkringskassan och Ams. I stort sett samtliga anställda berörs, och facket befarar att folk tvingas gå.
I måndags fick personalen på Skatteverkets kontor i Norrtälje besked om vad som väntar, liksom drygt 11 000 andra anställda runt om i landet.
– Det kommer att bli ett servicekontor, konstaterar folkbokförare Christina Lindberg, arbetsplatsombud för ST i Norrtälje. Det värsta är att inte veta när. Det finns ingen tidsplan. Det är jättejobbigt för många. Stämningen är låg.
Servicekontoren blir en renodlad kundmottagning för privatpersoner och företag, där personalen ska jobba för flera myndigheter. Beslut finns om samverkan med Försäkringskassan och Ams, men formerna är inte fastställda.
Färre kontor
All handläggning och ärendehantering ska specialiseras och koncentreras till 66 kontor på 45 orter, i stället för att som i dag skötas på 113 orter i landet. Ett 80-tal servicekontor ska skapas på 70 orter fram till 2012.
Än är det inte klart vad som händer med tjänsterna i Norrtälje, och var handläggarna kommer att erbjudas arbete.
Nyblivne småbarnsföräldern Daniel Persson, företagstaxerare, pendlar redan tre dagar i veckan till skattekontoret i Uppsala sju mil bort.
– Det är max som det är nu, säger han. Skillnaden är tre timmars restid per dag.
Att Norrtäljekontoret skulle reduceras till ett renodlat servicekontor var hans värsta farhåga.
Arbetstagarkonsult inkallad
STs avdelningsordförande Gun Kempe fick veta att ett beslut var nära förestående för två veckor sedan, då beslutsunderlaget landade i hennes mejlbox. Förra veckan kallades facket till förhandlingar, som avslutades i
oenighet. Facket har kallat in en arbetstagarkonsult.
– Vi ställer oss inte bakom de principer och analyser de gjort för att komma fram till det här, säger Gun Kempe.
Trots att facket deltagit i det förberedande utredningsarbetet har man inte fått vara med och dra några slutsatser, säger hon.
– Någonstans känns det som att man inte ville ha oss med i slutändan. De kör sitt eget race.
Nu ser Gun Kempe en risk för att en del anställda får svårt att behålla sina jobb.
– I förlängningen kan det mycket väl bli uppsägningar, på grund av att man inte har möjlighet att pendla eller att de kontor som finns kvar får andra arbetsuppgifter än vad man har kompetens för.
Överdirektör Katrin Westling Palm menar att målsättningen med förändringen är att skapa en effektivare organisation utan att dra ner på servicen.
Dubbla krav
– Vi har ett uppdrag att både effektivisera verksamheten och förbättra servicen till medborgarna. Det är ett slags dubbelt krav. Genom att upprätta servicekontor tillsammans med andra klarar vi av det. De andra myndigheterna är i samma situation.
Hon betonar att det inte rör sig om någon besparingsreform. Alla anställda erbjuds fortsatt arbete, om än genom pendling. Pendlings- och flyttbidrag diskuteras för närvarande. Hur servicekontorens personal ska tillsättas är ännu inte klart, men enligt Katrin Westling Palm kommer kravprofilen att byggas kring god kompetens att bemöta människor.
Skatteverket och Försäkringskassan är de myndigheter som har kommit längst i planerna på tjänstesamverkan vid gemensamma servicekontor. Även Migrationsverket väntas ingå i ett framtida samarbete.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.