Omfattande neddragningar inom SJ
SJ ska dra ned en miljard kronor på tre år. Det kommer att innebära att mer än var tionde anställd måste lämna sitt jobb. Enligt vd Crister Fritzon är bolagets kostnadsläge för högt i förhållande till konkurrenterna.
Sedan millennieskiftet har SJ förlorat trafiken på åtskilliga linjer i konkurrens med andra trafikbolag. Allt fler regionala tåg körs av regionala kollektivtrafikbolag. Enligt Sydsvenskan är 40-60 procent av verksamheten finansierad med skattemedel.
”De har helt andra villkor för sin trafik än vad vi har. Det är en utmaning för oss att trafikhuvudmännen konkurrerar med hjälp av subventioner från landstingen”, säger Crister Fritzson till tidningen.
”Men vi beklagar oss inte. Det här är den verklighet vi lever i. Vi överlåter till andra att avgöra om det är rimligt att skattesubventionerad tågtrafik konkurrerar ut den kommersiella tågtrafik som vi står för.”
Crister Fritzson vill åstadkomma en bantad organisation inom SJ med tydligare processer och bättre planering. Siktet är inställt på att minska SJs kostnader med mellan 10 och 15 procent, skriver Sydsvenskan. Neddragningen är en nödvändig anpassning för att SJ ska vara en stark aktör på den svenska marknaden, säger Crister Fritzon till tidningen:
”Det är normalt för alla bolag att titta över kostnadsnivån. Vi måste värna vår konkurrenskraft när vi möter ökad konkurrens. Vi tittar på alla våra kostnader för att skapa en mer konkurrenskraftig organisation.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.