Ökande volymer hos Postnord
Postnord rapporterar om stigande volymer under coronakrisen. Antalet paketleveranser har gått upp till de nivåer bolaget brukar ha under dygnen kring Black Friday, med upp till 760 000 paket per dygn.
I sin månadsrapport E-barometern för april redovisar Postnord att 78 procent av konsumenterna hade e-handlat under april. Det innebar en ökning med 44 procent jämfört med samma månad året innan, och är den högsta siffran bolaget någonsin uppmätt. Ökningen har fortsatt under våren, och under dygnet 9 juni var antalet distribuerade paket uppe i 760 000, och de allra flesta, cirka 630 000, var varor från företag till konsumenter.
”Det har generellt varit högre volymer under de senaste månaderna, men när vi når sådana här nivåer närmar vi oss volymer som vi normalt sett bara har under peak-perioden i slutet på året. Det som också är intressant är att hemleveranserna fortsätter vara många. Den ökning vi såg redan tidigare fortsätter alltså”, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige, ökningen i ett pressmeddelande.
Postnord har enligt pressmeddelandet gjort flera anpassningar av sina leveranser för att förebygga smitta. Bland annat har systemet kring kvittenser för hemleveranser ändrats för att minska den fysiska kontakten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.