Nyansera bilden av hotad öppenhet
Öppna Sverige bör tona ner kritiken om att öppenheten är hotad. Det rådet får kampanjledningen i en konsultrapport som kostat 56 000 kronor.
”Det finns risk att en negativ bild av EU och hoten mot den svenska offentlighetsprincipen får stort utrymme i medierna..”.
Det skriver konsultbyrån Geelmyden.Kiese i den medie- plan de utarbetat på uppdrag av kampanjen Öppna Sverige.
Konsulterna föreslår kampanjens styrelse att den ska ”nyansera bilden” av EUs negativa effekter på den svenska öppenheten och att den bör förbereda sig för ”en kritisk mediedebatt om PUL och sekretesslagen som hot mot offentlighetsprincipen”.
Men kampanjens ordförande, Monica Sundström, förklarar att hon inte delar konsulternas uppfattning:
– Tvärtom! Vi tycker att den debatt som förs om öppenhet är jättebra och ger oss draghjälp i kampanjen.
Monica Sundström säger att det är viktigt att olika uppfattningar kommer fram och nämner att hon alltid brukar vifta med STs debattbok ”7:16 och andra hot mot öppenheten”, när hon är ute på seminarier. Och den är ju kontroversiell, tillägger hon.
Medieplanen, som kostat 56000 kronor, ska kampanjledningen använda för att få tips om hur kampanjen ska få spridning i medierna. Närmast planeras en debattartikel om öppenhetens betydelse historiskt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.