Nya pass ger sämre service
–När de nya passen och id-korten införs minskar servicen till allmänheten och närpolisstationer stängs. Maj Axelsson, ST inom polisväsendet, är kritisk till hur polismyndigheterna hanterat frågan.
Den 1 oktober införs nya pass med biometrisk information (se fotnot), vilket kräver speciella fotostationer. Polismyndigheterna har därför bestämt att minska antalet polisstationer som tar emot passansökningar.
–För allmänheten kan det innebära resor på 20 mil för att ansöka om pass och i värsta fall även för att hämta dem, säger Maj Axelsson, ordförande för ST inom polisväsendet.
Hon säger att ST inom polisväsendet tycker att det är viktigt att medborgarna har tillgång till olika samhällsfunktioner inom rimligt avstånd.
–Vi har drivit frågan aktivt, men myndighetsledningarna har inte tagit till sig våra argument. Vi tycker det är dags att polisledningarna sätter sig ner och funderar över vilken service polisen ska ge medborgarna, säger Maj Axelsson.
–Bara där jag bor, i Jönköpings län, minskar antalet polisstationer som sköter passhanteringen från nio till tre, varav några redan har stängts.
Personal måste flytta
Nyordningen leder till färre närpolisstationer. Den innebär också att personal måste flyttas till de orter som har hand om passen.
–Den pressade personalsituationen vi har i många län, och risken för långa väntetider för passsökande, kan göra arbetssituationen ohållbar för våra medlemmar.
I oktober ökar priset för ett pass från 270 till 400 kronor.
–Pengarna får polisen behålla för att finansiera den nya passhanteringen så jag ser ingen ekonomisk orsak till att begränsa servicen.
Fotnot: En digital version av passfotot och namnteckningen lagras på ett datachips. Senare ska passen också innehålla fingeravtryck.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.