Nya e-tjänster introduceras
Landets länsstyrelser har öppnat tre nya e-tjänster och satsar på att starta fler under året. E-tjänsterna innebär att anmälningar eller ansökningar kan lämnas på webben.
På måndagen fick länsstyrelserna nya e-tjänster. De ska göra att det blir både snabbare och enklare för den som vill göra en anmälan eller ansöka om ett tillstånd hos länsstyrelserna inom de aktuella områdena. De nya e-tjänsterna är ansökan om att få strö ut aska efter avliden, artskydd och verksamhet med djur enligt §16 i Djurskyddslagen. Fler e-tjänster ska enligt ett pressmeddelande komma under året.
Det behövs ingen e-legitimation för de nya e-tjänsterna. Den som vill kan fortfarande skriva ut blanketten och skicka in den i pappersform.
”Länsstyrelserna hanterar cirka 600 000 ärenden årligen. Genom att bland annat införa e-tjänster vill vi göra det så enkelt och så snabbt som möjligt för privatpersoner och företag i kontakten med länsstyrelserna”, säger projektledaren Sanja Pihl i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.