Ny tågstrejk i Frankrike
Reallönesänkningar, personalneddragningar och hot om inskränkningar i strejkrätten. Missnöjet kokar hos löntagarna på det franska järnvägsbolaget SNCF. En fjärdedel av de järnvägsanställda gick ut i strejk i veckan.
Fyra fackförbund uppmanade löntagarna hos SNCF att delta i en 36-timmarsstrejk från och med tisdag kväll den 20 januari. På onsdagen meddelade SNCF att minst en fjärdedel av de anställda deltog i konflikten.
Tågstrejk betyder perronger fyllda av missnöjda resenärer som inte vet hur de ska ta sig till och från sina arbeten och att biltrafiken stockar sig runt storstäderna.
President Jacques Chirac har därför lovat lägga fram en ny lag för parlamentet under det närmaste halvåret, som garanterar en minimiservice inom kollektivtrafiken under konflikter.
Tanken är att trafiken ska fungera normalt under rusningstrafiken, för att tredje person ska drabbas så lite som möjligt. Enligt opinionsundersökningar är 80 procent av fransmännen positiva till förslaget.
– Vi förstår mycket väl att folk får problem när vi strejkar. Vi vill också undvika konflikter, eftersom de innebär att vi blir utan lön, säger William La Rocca som är generalsekreterare för lokförarnas fackförbund FGAAC. Men han anser att saken är betydligt mer komplicerad än vad många politiker ger sken av.
– Antalet strejker har minskat. Och när de inträffar står trafiken nästan aldrig helt stilla.
Enligt William La Rocca är fackförbunden beredda att försöka undvika konflikter genom mer förhandlingar. Direktionen för SNCF går ofta inte på att diskutera utan hot om stridsåtgärder.
Strejkrätten är grundlagsskyddad i Frankrike. Idag är den enbart inskränkt inom sektorer, där en strejk skulle kunna vara samhällsfarlig: Militärer och polis kan inte lägga ner arbetet. Landets elförsörjning och telefonförbindelser ska alltid fungera. Skolor och sjukhus kan inte stänga sina dörrar vid sociala konflikter.
– I stort sett alla löntagare har rätt att strejka. Varför ska inte den här rätten gälla även oss, undrar William La Rocca.
Liksom en rad andra fackliga ledare framhåller han att Frankrike fortfarande har en relativt bra fungerande offentlig service, just på grund av att de statsanställda har sagt nej till nedskärningar. En del hävdar till och med att högerregeringen nu gör ett försök att få bort ett obekvämt hinder för att kunna genomföra impopulära liberaliseringsreformer.
Idag beror missnöjet hos järnvägsbolaget framförallt på SNCFs försök att minska sitt stora budgetunderskott. Förra året medförde det statliga bolagets dåliga finanser att de anställda inte fick några lönehöjningar alls. I år får de 1 procent
– För oss innebär det kraftiga reallönesänkningar, eftersom inflationen under samma period var 2,1 procent, säger William La Rocca.
Dessutom har SNCF meddelat att personalneddragningarna inom bolaget fortsätter.
Under det kommande året försvinner 3 500 tjänster av totalt 172 000.
– Vi har gått med på produktionsökningar som ligger på uppemot 2 procent om året, men i år ska de bli 4 procent. Då börjar vi närma oss smärtgränsen, säger generalsekreteraren för de franska lokförarnas yrkesförbund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.