Ny strategi för e-förvaltning

E-DELEGATIONEN2009-10-19

I ett första betänkande föreslår e-delegationen bland annat en ny enhetlig e-legitimation för den offentliga sektorn. Genom att utveckla fler e-tjänster ska myndigheterna spara en miljard kronor.

”E-förvaltning bör inte längre betraktas som en intern angelägenhet för myndigheterna, utan som något som har stor potentiell påverkan på hela samhället”, skriver delegationen i sitt förslag till ny strategi för övergången till e-förvaltning. I delegationen ingår 13 tunga myndighetschefer och vd för Sveriges kommuner och landsting (se faktaruta). Genom att skapa tydliga och standardiserade e-tjänster kan fler delta i utvecklingen tillsammans med myndigheterna för att utveckla e-tjänster till nytta för det omgivande samhället, menar delegationen.

Ett av förslagen är att en enhetlig svensk e-legitimation för hela den offentliga sektorn ska skapas. I förlängningen ska den också kunna användas av näringslivet. Delegationen föreslår att fyra myndigheter får regeringens uppdrag att utveckla e-tjänster – Skatteverket, Bolagsverket, Lantmäteriet och Transportstyrelsen. Delegationen tänker starta särskilda användarforum på webben, öppna för alla, för utbyte av idéer och erfarenheter.

Utvecklingsarbetet ska så långt det är möjligt bygga på öppna standarder och öppen programvara, för att ge fler möjlighet att delta i utvecklingen.

Delegationen vill att en särskild nämnd inom Skatteverket ska kunna meddela föreskrifter i fråga om vilka standarder som ska vara gemensamma för elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheterna. Det blir också nämnden inom Skatteverket som ska samordna hanteringen av e-legitimationer.

”Strategin kommer att förenkla medborgarnas vardag och minska företagens administrativa kostnader”, säger delegationens ordförande Mats Sjöstrand i ett pressmeddelande.

Delegationen föreslår att Skatteverket och Rikspolisstyrelsen i en försöksverksamhet utvecklar gemensamma administrativa verksamhetsstöd, till en början för ekonomi- och personaladministration. Om det ger de besparingar delegationen förväntar ska ytterligare verksamhetsstöd etableras och fler myndigheter anslutas.

Delegationen vill också att regeringen kräver att alla myndigheter ska lägga upp en strategi för sin försörjning av IT-tjänster.

E-delegationen

E-delegationens arbete leds av Skatteverkets generaldirektör Mats Sjöstrand. Övriga ledamöter är:

Angeles Bermudez Svankvist, Arbetsförmedlingen

Annika Bränström, Bolagsverket

Dan Eliasson, Migrationsverket

Stig Jönsson, Lantmäteriet

Adriana Lender, Försäkringskassan

Tomas Lidman, Riksarkivet

Helena Lindberg, Krisberedskapsmyndigheten

Claes Ljungh, Kammarkollegiet

Christina Lugnet, Tillväxtverket

Mats Persson, Jordbruksverket

Karin Starrin, Tullverket

Bengt Svenson, Rikspolisstyrelsen

Håkan Sörman, Sveriges kommuner och landsting

Staffan Widlert, Transportstyrelsen

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA