Ny stil och nya kontor
Genom avtal med ICA och andra företag startar Posten i höst en utbyggnad av nya ”serviceställen”. Men bara 300 kontor bemannas med Postens egen personal, mot dagens 1 800.
Utbyggnaden börjar i september och beräknas ta ett år. Därefter ska 3 000 så kallade serviceställen med varierande servicenivå finnas på plats:
- 300 ”postcentrer” med Postens egen personal, för avancerade och enkla ärenden. Förläggs till företagstäta områden.
- 1 800 serviceställen för brev och paket, i affärer och på bensinstationer.
- 1 000 ställen för endast brev, i små butiker, på flygplatser etc.
- Möjligheten att göra in- och utbetalningar, kassaservicen, kommer att finnas på 1 350 kontor och via lantbrevbärarna. Förutom Postgirot och Nordbanken har Posten nu även tecknat avtal med Föreningssparbanken.
Som Statstjänstemannen berättat tidigare (nr 2/01) blir personalnedskärningarna betydligt mindre än vad Posten ursprungligen planerat.
Nya brevlådor, nya enhetliga arbetskläder för personalen och utrensning i floran av logotyper ingår också i omdaningen av Posten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.