Ny organisation för Försäkringskassan
Försäkringskassan har beslutat om en helt ny organisation. Fyra nationella telefonkundtjänstkontor inrättas, liksom 18 nationella försäkringscenter och 62 lokala försäkringscenter. Upp till 2 000 anställda berörs.
I Försäkringskassans nya organisation ska fler ärenden kunna klaras av direkt på internet och många ärenden ska kunna slutföras genom kontakt med en handläggare i telefonkundtjänsten.
Försäkringskassan ska ha någon typ av kontor i var och en av Sveriges 330 kommuner, men många av dem kommer att vara obemannade. Hur många av dagens lokalkontor som kommer att försvinna är inte preciserat i det beslut Försäkringskassans styrelse fattat, men generaldirektör Curt Malmborg uppskattade vid fredagens presskonferens att 1 500-2 000 medarbetare kommer att beröras av förändringarna.
– Var och en kommer att få ett samtal med sin närmaste chef redan nu i vår. Är jag beredd att följa med, kan jag pendla, stämmer det här överens med min kompetens? Vi kommer att behöva nyrekrytera – och det skulle vi ha varit tvungna till ändå eftersom vi har stora pensionsavgångar de närmaste åren.
– Beslutet om inriktningen togs ju redan i januari. Det som är nytt är att man preciserat orterna.
– Det är ganska självklart att man inte kan sitta och vänta på besök om man normalt sett får tre besök i veckan. Det har varit känt att ett antal kontor kommer att vara obemannade, och vi vet att det är ganska många kontor som inte har mer än 15 besök i veckan. Men var gränsen ska gå har inte beslutats.
ST har slagits för fler kontor. Och när det gäller nationella försäkringscentra har man från tidigare planer på 14 till 16 orter nu hamnat på 18. Det ser
Hur många anställda som kommer att förlora sina jobb beror på hur många som kommer att vara beredda att flytta med när verksamheten flyttar.
– Jag har hört från bland annat Norrbotten att många säger att det inte finns något val. Flyttar arbetsplatsen måste man flytta med. Och det kan vara så att fler tvingas flytta med därför att man annars riskerar att förlora trygghetssystemen, konstaterar Siv Norlin.
Men de nya regler som ökar kraven på att den som är arbetslös måste flytta dit där jobben finns är inget som funnits med när Försäkringskassan diskuterat de förändringar som nu beslutats.
För de 800 - 900 handläggare som ska bemanna telefonkundtjänsten kommer det att behövas fördjupad kompetens, konstaterar Siv Norlin. För den som hamnar på ett lokalt försäkringscenter blir utvecklingsmöjligheterna ungefär desamma som i dag, medan den som hamnar på ett nationellt försäkringscenter får begränsade möjligheter att byta ärendeslag och utveckla sin kompetens den vägen.
Enligt en mätning som Försäkringskassan gjorde i vintras handlade sex av tio besök på Försäkringskassans kontor om blanketter. Genom att göra fler blanketter åtkomliga via internet, där uppgifter automatiskt fylls i utifrån information som kassan redan har, kan man frigöra resurser för att ge kunderna bättre service. I kommuner där Försäkringskassan inte har bemanning ska man kunna göra förbokade besök där handläggaren åker och möter kunden.
Vissa av de obemannade kontoren kommer att samlokaliseras med andra myndigheter.
Försäkringskassans kontor i ny organisation
Telefonkundtjänst:
Stockholm
Lidköping
Gävle
Västerås
Nationella försäkringscenter:
Falun
Halmstad
Göteborg (2 st)
Jönköping
Kalmar
Karlshamn
Karlstad
Luleå
Lund
Malmö
Norrköping
Skellefteå
Stockholm (2 st)
Sundsvall
Växjö
Örebro
Lokala försäkringscenter:
Arvika
Bollnäs
Borlänge
Borås
Eskilstuna
Fagersta
Gällivare
Gävle
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Kristianstad
Linköping
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Mora
Motala
Norrköping
Nyköping
Piteå
Skellefteå
Skövde
Sollefteå
Stockholm
Sundsvall
Sveg
Torsby
Trollhättan
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Vetlanda
Visby
Värnamo
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.