Ny definition för miljöbil
Vägverket föreslår en ny definition av vad som ska räknas som en miljöbil. Definitionen har betydelse för kravet att minst 25 procent av de bilar staten köper ska vara miljöbilar.
Den nuvarande statliga definitionen av en miljöbil utgår bara från den tekniska lösningen. Alla bilar som kan drivas med etanol, el eller gas, samt hybridbilar anses idag som miljöbilar, oavsett hur hög bränsleförbrukning de har.
Vägverket vill tydligare att det ska vara den samlade miljövänligheten som avgör klassificeringen utifrån tre kriterier – att bilen är ren, släpper ut små mängder växthusgaser och är energieffektiv.
Också ”vanliga” bilar
Med den nya definitionen är det också möjligt att bränslesnåla bilmodeller med konventionella bensin- eller dieselmotorer kan kvalificera sig som miljöbilar.
Enligt Vägverkets förslag till definition ska det finnas två miljöbilsklasser. En för vanliga personbilar med plats för upp till sex personer, och en för personbilar med plats för upp till nio åkande.
För att räknas som miljöbil ska modellen uppfylla miljöklass 2005 och ligga under vissa koldioxidutsläppsnivåer, motsvarande en bränsleförbrukning på 5 liter per 10 mil för bensindrivna bilar och 4,5 för dieselbilar. För den större fordonstypen motsvarar kraven en förbrukning på 5,2 respektive 4,7 liter per mil. På dieselbilen ställs krav på partikelutsläpp som i praktiken gör att bara modeller med partikelfilter kan godkännas.
För bilar som kan köras på alternativa bränslen är tillåten bränsleförbrukning betydligt högre – 9,2 respektive 9,5 liter per 10 mil för bensinmodeller.
Börjar gälla om ett år
De nya reglerna föreslås gälla från den 1 juli nästa år. Rikspolisstyrelsen förhandlar för statens räkning om nya avtal med leverantörerna från samma datum. Polisen (600) och Försvarsmakten (270) är de myndigheter som köper flest bilar, men också Migrationsverket, Kriminalvårdsstyrelsen, Fortifikationsverket och Tullverket köper mer än 30 bilar per år.
Uttryckningsfordon är undantagna från kravet att 25 procent ska vara miljöbilar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.