Norrbotniabanan kan försenas
Länsstyrelsen i Västerbottens län slår larm till regeringen att bygget av Norrbotniabanan försenas om inte ytterligare medel tillförs. Utan nya pengar kommer planeringen av den nya järnvägen läggas på is.
Norrbotniabanan ska byggas utefter den 27 mil långa kuststräckan mellan Umeå och Luleå. Efter flera års planering har man endast kommit igång med en liten sträcka på 12 kilometer närmast Umeå, konstaterar landshövding Helene Hellmark Knutsson i en skrivelse till regeringen, uppger Dagens industri.
I Trafikverkets inriktningsunderlag till regeringen görs bedömningen att tågen kan börja rulla först efter 2033. Men då gäller det bara den första delen mellan Umeå och Skellefteå. Den återstående sträckan vidare till Luleå finns överhuvudtaget inte med i den nationella planen, trots att partierna bakom januariavtalet är överens om att arbetet med Norrbotniabanan ska intensifieras, skriver tidningen.
”Med de resurser vi har nu så kan vi inte klara den tidsplan som har satts upp. Vi kommer att bli en bromskloss i det här, för vi har inte tillräckligt med resurser eller personal”, säger Helene Hellmark Knutsson till tidningen.
Enligt Helene Hellmark Knutsson har Länsstyrelsen i Västerbottens län påtalat bristen på resurser i varje budgetäskande sedan fyra år tillbaka. Nu är läget akut, säger hon till tidningen. Samtidigt som bygget av den nya järnvägssträckningen gått i stå planerar näringslivet miljardinvesteringar i regionen.
”För EU är det här en otroligt viktig region. Nu är det viktigt att även svenska staten visar att de ser det och förstår det. För utvecklingen sker nu”, säger landshövdingen till Dagens industri.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.